سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟

سایت مپ

همه چیز در مورد سایت مپ


یکی از سوالات متداولی که برای بسیاری از افراد، هنگام بهینه سازی کردن وب سایتشان به وجود می‌آید این است که سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ سایت مپ در واقع یک فایل با فرمت xml است که تمام اطلاعات سایت در آن وجود دارد و به گوگل کمک میکند تا صفحات شما را به راحتی پیدا کرده و موتورهای جستجوگر گوگل نیز بتوانند صفحات شما را crawl و index نماید.

هنگامی که در سایت شما تغییراتی رخ دهد و یا صفحاتی اضافه شود سایت مپ کمک میکند تا موتورهای جستجوگر گوگل سریع تر متوجه آن بشوند و به دیتاهای سایت شما دسترسی داشته باشد؛ بهتر است توجه داشته باشید که sitemap در سئو و بهینه سازی وب سایت‌ها دارای نقش موپر و بسیار مهمی است بنابراین برای به وجود آوردن این نقشه در ادامه  همراه ما باشید.

به طور خلاصه نقشه سایت XML فایلی است که صفحات مهم یک وب سایت را فهرست می کند و مطمئن می شود که گوگل می تواند همه آنها را پیدا کرده و بخزد. همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند تا ساختار وب سایت شما را درک کنند.

همه ما می‌خواهیم که گوگل تمام صفحات ضروری وب سایت ما را ببیند و کرال نماید، این امر می‌تواند به افزایش سرعت کشف محتوا در وب سایت نیز کمک کند.

آموزش ساختن نقشه سایت

بهتر است بدانید که ایجاد سایت مپ کار بسیار آسانی است و می‌توانید به روش های مختلفی به انجام این کار بپردازید، در ادامه مطلب به بررسی چند روش ساخت نقشه سایت به طور کامل پرداخته ایم.

ساخت sitemap

آموزش اسجاد سایت مپ

ساخت نقشه سایت در webmaster

بهترین روش برای ایجاد سایت مپ از طریق سرچ کنسول یا همان webmaster می‌باشد، برای انجام این کار ابتدا باید وارد سرچ کنسول سایتتان شوید و در منوی کناری گزینه Submit انتخاب نمایید.

بعد از انجام این مراحل باید sitemap.xml را در بخش Add a new sitemap سایت مپ خود وارد نمایید (مانند عکس) و بعد از آن سایت مپ سایت شما به طور صحیح ست می‌شود و بعد از چند روز می‌توانید دیتاها دریافت شده توسط گوگل را مشاهده نمایید.

سایت مپ در webmaster

آموزش ساخت سایت مپ در webmaster

ساخت نقشه سایت در webmaster

ایجاد نقشه سایت در سرچ کنسول

معرفی افزونه ساخت نقشه سایت

اگر از cms وردپرس استفاده می‌کنید بهتر است توجه داشته باشید که می‌توانید از طریق Yoast SEO نیز به راه اندازی سایت مپ بپردازید، برای انجام این کار تنها باید به قیمت سئو سایت خود بروید و در منوی بالا روی Features کلیک کرده و نقشه سایت خود را فعال کنید.

ایجاد سایت مپ با یوست

ایجاد نقشه ی سایت در یوست

باید توجه داشته باشید که برای ایجاد نقشه سایت می‌توانید از افزونه‌های دیگری نیز همچون Google XML Sitemaps، XML-Sitemaps، Slick Plan و Inspyder استفاده نمایید.

ایجاد سایت مپ به صورت دستی

یکی دیگر از روش های ایجاد نقشه سایت ، به صورت دستی می‌باشد به طوری که از این طریق می‌توانید صفحات مهم خود را نیز در آن قرار دهید؛ برای انجام این کار باید کد زیر را در هاست خود اد نمایید.

<urlset xsi:schemaLocation=

“https://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 “>

<url>

<loc>https://www.seoiran.com/</loc>

<lastmod>2019-10-12T06:02:27+00:00</lastmod>

</url>لینک صفحه را در این قسمت قرار دهید<url>

</url>

</urlset>

افزودن سایت مپ از طریق فایل robots.txt

با استفاده از سایت مپ می‌توانید به نشان دادن نقشه سایت خود به موتورهای جستجوگر گوگل کمک نمایید، برای انجام این کار تنها کافیست تا در فایل robots.txt خود آدرس زیر را وارد کنید تا آدرس دهی به کرالرهای گوگل راحت تر شود:

Sitemap آدرس سایت خود را در این بخش قرار دهید :/sitemap.xml

افزودن سایت مپ از طریق فایل robots.txt

ایجاد سایت مپ با فایل robots.txt

بررسی انواع سایت مپ

بهتر است بدانید که سایت مپ دارای 2 مدل است که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته ایم.

نقشه سایت XML چیست؟

XML یک نوع سایت مپ سازمان یافته می‌باشد که معمولا آدرس دهی آن در فایل Robots.txt است، این نوع فایل به گوگل کمک می‌کند تا صفحات مهم در سایت را سریع تر یافت کند.

سایت مپ HTML

بهتر است بدانید که سایت مپ HTML مناسب برای وبمستر نمی‌باشد و این سایت مپ مخصوص کاربران و بازدیدکنندگان سایت است به طوری که افراد بتوانند محتوای مورد نظرشان را به راحتی در سایت یافت کنند.

دلایل استفاده از سایت مپ چیست؟

شاید برای شما نیز این سوال به وجود آید که چرا باید برای سایتمان سایت مپ ست کنیم؟ یا دلیل ایجاد کردن سایت مپ چیست؟ یه طور کلی با استفاده از سایت مگ می‌توان اطلاعات سایت خود را اعم از لینک سازی صفحات، ایجاد کردن صفحات و محتواهای جدید در سایت، مشخص کردن صفحات مهم و پراهمیت سایت، از بین بردن ایرادات وب سایت، اطلاعات تغییر یافته و زمان به وجود آوردن تغییرات در سایت را در اختیار گوگل قرار داد و سرعت ایندکس و کرال شدن سایت خود را افزایش داد.

نقشه سایت

فواید ایجاد سایت مپ

مزایای ساخت سایت مپ

همانطور که گفته شد وجود سایت مپ در سئوی سایت دارای اهمیت بسیار زیادی است به طوری که استفاده از سایت مپ می‌توانید به ایندکس شدن صفحات سایت خود کمک بسیار زیادی کنید.

با استفاده از سایت مپ می‌توان به گوگل اطلاع داد که محتوا منتشر شده سایت در چه زمینه‌ای است، توجه داشته باشید که سایت م برای سایت‌های بزرگ دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا با داشتن سایت مپ صحیح سرعت ایندکس در این سایت‌ها بسیار زیادی می‌شود.

چرا نقشه سایت ار اهمیت بالایی برخوردار است؟

موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ از سایت مپ شما برای یافتن صفحات مختلف در سایت استفاده می کنند.

اگر صفحات سایت شما به درستی پیوند داده شده باشند، خزنده های وب معمولا می توانند بخش بزرگی از سایت شما را کشف کنند، این امر ممکن است باعث شود تا افراد فکر کنند که دیگر نیازی به نقشه سایت ندارند، اما باید توجه داشته باشید که نقشه سایت می‌تواند به ایندکس شدن و تلاش های سئویی شما کمک بسیار زیادی کند.

به عنوان مثال، گوگل تا حد زیادی صفحات وب را از طریق لینکسازی پیدا می کند و اگر سایت شما کاملاً جدید است و فقط تعداد انگشت شماری بک لینک خارجی دارد، نقشه سایت برای کمک به گوگل که بتواند صفحات مهم سایت شما را پیدا کند بسیار عالی است.

معمولا sitemap در سایت‌های بسیار بزرگ از اهمیت قابل توجه‌ای برخورار می‌باشد زیرا با استفاده از آن گوگل می2تواند تمام صفحات شما را به راحتی یافت نماید.

سوالات متداول سایت مپ یا نقشه سایت

  • وجود سایت مپ در سایت الزامی است؟
    به طور کلی وجود سایت مپ در سرعت بخشیدن به ایندکس سایت و بهینه سازی کردن آن تاثیر چشمگیری دارد بنابراین وجود نقشه برای سایت شما یکی از گزینه های بسیار مهم و قابل اهمیت تلقی می‌شود.
  • چه محدودیت هایی در فایل سایت مپ وجود دارد؟
    باید توجه داشته باشید که در فایل سایت مپ محدودیت هایی وجود دارد که این محدودیت ها شامل مواردی همچون نیازمندی های متنی، داشتن namespace، محدودیت در اندازه، موقعیت نقشه سایت و … می‌باشد.
  • نمودار نقشه سایت چیست؟
    نمودار سایت در واقع صفحات سازمان یافته سایت ما هستند که ارتباط میان صفحات سایت را به ما نشان می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهپروژه هامحصولاتتماس با ما